Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa

A A A

Print Friendly
logo2
Budowa trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie

 

Trasa o łącznej długości dochodzącej do 20 km, połączy ze sobą Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów.

Trasa podzielona jest na następujące odcinki:

Trasa do Wilanowa jest zapisana w obowiązującym od roku 2006 Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – głównym dokumencie planistycznym M.St. Warszawy. Była też uwzględniona w poprzednim takim dokumencie – Ustaleniach wiążących gminy warszawskie z 2001 roku. Analiza zasadności jej realizacji, a także wybór wariantów opiera się przede wszystkim na studium wykonalności z roku 2006. Obecnie powstaje koncepcja, w ramach której zweryfikowano i zaktualizowano dane ze studium i potwierdzono wybór wariantów, a także przygotowano dokumentację do postepowania środowiskowego, celem którego jest uzyskanie decyzji środowiskowej – pierwszego z pozwoleń potrzebnych do rozpoczęcia budowy. Szczegółowe informacje, także na temat przyszłych faz projektowania i realizacji, publikowane będą w harmonogramach na stronach poszczególnych odcinków. W serwisie będą także zamieszczane materiały robocze (rysunki, przekroje itp.), wizualizacje oraz inne informacje – a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Cele i korzyści

Budowa nowych tras tramwajowych jest jednym z priorytetów inwestycyjnych m.st. Warszawy, określonych w polityce transportowej miasta. Tego rodzaju inwestycje mają na celu uzyskanie szeregu korzyści przez mieszkańców Warszawy, m.in.:

  • skrócenie czasu podróży transportem zbiorowym, czyli oszczędność czasu – przykładowo przewidywany czas przejazdu z Wilanowa Zachodniego do stacji metra Centrum wyniesie ok. 25 min., do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, zaś do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut; informacje o czasach przejazdu poszczególnych odcinków będzie można znaleźć na poświęconych im podstronach;
  • poprawę dostępności Wilanowa i Dolnego Mokotowa oraz wzajemnego skomunikowania dzielnic Warszawy, otaczających Śródmieście od południa i zachodu: Mokotowa, Ochoty i Woli;
  • zwiększenie spójności sieci tramwajowej, co przełoży się na jej większą niezawodność, a także możliwość jej uelastycznienia poprzez tworzenie połączeń tylko częściowo korzystających z nowej trasy;
  • podniesienie komfortu podróżowania – w ramach projektu przewidywany jest zakup nowego taboru tramwajowego, zaś optymalizacja układu linii komunikacyjnych pozwoli zwiększyć liczbę dostępnych miejsc dla pasażerów;
  • ochronę środowiska i poprawę komfortu życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisji hałasu i podniesienie jakości powietrza w wyniku zachęcenia do korzystania z transportu zbiorowego wysokiej jakości;
  • poprawę estetyki przestrzeni publicznej;
  • podniesienie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
  • 21.04.2017 r. – uruchomienie strony informacyjnej z podstawowymi danymi (mapy orientacyjne, opisy przebiegów, harmonogramy itp.)
  • listopad 2017 r. – publikacja raportu obejmującego wnioski z konsultacji społecznych
  • Jaki jest planowany przebieg trasy, układ przystanków?

Opisy trasy wraz z rysunkami zamieszczone są na podstronach poszczególnych odcinków. Wraz z postępami prac analitycznych i projektowych zamieszczane tam będą również kolejne, bardziej szczegółowe materiały i informacje.

  • Kiedy powstanie trasa? Jaki jest stan zaawansowania projektu?

Obecnie wykonywana jest koncepcja, której rezultatem będzie m.in. projekt geometrii torów i otoczenia, zagospodarowania terenu, gospodarki zielenią itp. Następnie powstanie projekt budowlany oraz uzyskiwane będą dalsze decyzje i pozwolenia. Prace w ramach inwestycji planujemy zakończyć przed końcem 2023 roku. Odcinki A i C są planowane na późniejsze lata. W ramach poszczególnych etapów będziemy publikować i aktualizować dokładniejsze harmonogramy dla poszczególnych odcinków.

  • Czy w ramach realizacji projektu organizowane były konsultacje społeczne ?

Konsultacje społeczne zrealizowane zostały w drugim kwartale 2017 r. Efektem tych spotkań jest raport pokonsultacyjny, prezentujący wnioski społeczności lokalnych. Jedną z najważniejszych sugestii jest likwidacja kładek nad ul. Sobieskiego. Decyzja o realizacji inwestycji została podjęta przez władze M.St. Warszawy na podstawie dokumentów planistycznych (Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego, liczne miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego) i szczegółowych analiz czynników urbanistycznych, społecznych, ekonomicznych i środowiskowych. W przypadku trasy do Wilanowa decyzja taka zapadła jesienią 2015 roku. Co do zasady konsultacje dotyczą sposobu realizacji inwestycji tak, aby jak najlepiej spełniała ona potrzeby mieszkańców.

 

 

  • Dlaczego konsultacje odbywają się w momencie, gdy przebieg trasy jest już przesądzony? Pytanie nas o drzewa, przejścia i krawężniki dowodzi tego, że głos społeczeństwa nie jest traktowany poważnie.

Decyzję o realizacji tak dużych inwestycji infrastrukturalnych podejmują władze miasta, zazwyczaj z dużym wyprzedzeniem, wiążąc ją z ujęciem w dokumentach planistycznych. W przypadku trasy tramwajowej do Wilanowa o przesądzeniach jej przebiegu możemy mówić, odnosząc się do roku 2001, gdy została wpisana do Planu zagospodarowania m.st. Warszawy z określeniem ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustalenie to zostało przeniesione do obowiązującego obecnie, a uchwalonego w 2006 r. przez Radę m.st. Warszawy Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Podstawą wpisu było studium wykonalności tej trasy z tego samego roku. Przeanalizowano w nim przebiegi wariantowe (np. przez ul. Batorego, czy przez ul. Witosa i Czerniakowską), jednak ostatecznie je odrzucono. Ze względu na upływ czasu, w ramach wykonywania obecnie koncepcji wielobranżowej tej trasy ponownie sprawdzono niektóre przebiegi alternatywne i ponownie potwierdzono optymalność przebiegu wskazanego w studium, zarazem rozszerzając przedsięwzięcie o pewne dodatkowe elementy, zwiększające jego funkcjonalność (np. odnoga na Stegny, czy końcówki trasy na Woli). Należy też podkreślić, iż przebieg trasy tramwajowej jest ujęty w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, m.in. na terenie Ochoty, Pola Mokotowskiego, Starego Mokotowa i Stegien.

Realizacja tak dużych zamierzeń inwestycyjnych jak trasa tramwajowa Wola – Wilanów oddziałuje na funkcjonowanie całego systemu transportowego i wpływa na zachowania komunikacyjne nie tylko osób mieszkających najbliżej. Podstawowe decyzje muszą więc uwzględniać interes ogółu mieszkańców miasta. Dlatego pod uwagę brane są różne czynniki: od technicznych i ekonomicznych (zasadność inwestycji finansowanej ze środków publicznych), przez funkcjonalne (rola planowanej inwestycji w przewozach), po środowiskowe i społeczne. Głos mieszkańców jest więc ważny, ale nie decydujący. Natomiast to właśnie osoby bezpośrednio w przyszłości mające korzystać z trasy tramwajowej, ale i z jej otoczenia, mają głos w sprawach dotyczących realizacji przedsięwzięcia, szczegółów projektowych, zagospodarowania terenu, układu zieleni, położenia przystanków i dojść do nich itp.

  • Czy na trasie do Wilanowa będą jeździć stare tramwaje? Obawiamy się hałasu.

Trasa do Wilanowa będzie obsługiwana 50 tramwajami zakupionymi specjalnie w tym celu. Będą to jednoprzestrzenne, niskopodłogowe wagony dwukierunkowe, nieco różniące się konstrukcją od taboru w tej chwili jeżdżącego po Warszawie – między innymi będą nieco dłuższe, a ich masa spoczywać będzie nie na trzech, a na czterech wózkach, przy czym w celu minimalizacji hałasu skrajne wózki będą skrętne. Fragmenty trasy będą mogły być obsługiwane również już posiadanymi przez TW tramwajami – dotyczy to odcinków łączących aktualną sieć (Grójecka – Pole Mokotowskie – Puławska) oraz odcinka kończącego się na Stegnach.