Historia

A A A

Print Friendly
Początki komunikacji zbiorowej w Warszawie

1822

23 listopada
Pierwsze w Warszawie omnibusy pełniące funkcję komunikacji podmiejskiej do Bielan, Młocin, Marymontu i Łazienek. Kursują w dni świąteczne lub na zamówienie.

1844

Uruchomienie stałej omnibusowej komunikacji miejskiej na trasie od pałacu Mostowskich do Al. Jerozolimskich.
Historia tramwajów miejskich

1866

Oddanie do użytku zajezdni na Pradze przy ul. Inżynierskiej 6.

11 grudnia
Oddanie do użytku publicznego miejskiej „żelaznej drogi konnej” na trasie 7,6 km z 4 mijankami, łączącej Dworzec Wiedeński (obecnie Warszawa Śródmieście) z dworcami praskimi – Petersburskim (Wileńskim) i Terespolskim (Wschodnim).

1881

Uruchomienie zajezdni na Muranowie przy ul. Sierakowskiej 7.

Uruchomienie zajezdni na Mokotowie przy ul. Puławskiej 13/15.

18 października, godz. 13.00
Z zajezdni na Muranowie wyjeżdża pierwszy szynowy tramwaj konny.

1903

Oddanie do eksploatacji zajezdni i warsztatów na Woli przy ul. Młynarskiej 2.

Rozpoczęcie prac nad elektryfikacją tramwajów.

1903.elektryfikacjaElektrownia tramwajowa przy ul. Przyokopowej.

1907

Modernizacja zajezdni przy ul. Puławskiej i przy ul. Młynarskiej.

Otwarcie nowej zajezdni na Muranowie przy ul. Sierakowskiej 8 (dla tramwajów elektrycznych).

1908

Uruchomienie elektrowni tramwajowej.

26 marca, godz. 9.35
Uroczyste otwarcie pierwszej linii tramwajów elektrycznych na trasie: pl. Krasińskich – ul. Miodowa – Krakowskie Przedmieście – ul. Królewska – ul. Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej.

1917

13 kwietnia
Wybuch głównego kotła w elektrowni tramwajowej. Do 21 maja komunikację zastępczą stanowiły tramwaje konne.
Okres dwudziestolecia międzywojennego

1918

Zniesienie podziału na klasy pierwszą i drugą w tramwajach miejskich.

1919

Powołanie przez Zarząd Miejski przedsiębiorstwa Tramwaje Miejskie m. st. Warszawy.

1919Remont wagonu typu A numer taborowy #190

1920

Powołanie Wydziału Autobusowego przy Tramwajach Miejskich w Warszawie.

1922

Uruchomienie linii tramwajowych nocnych.

Dopuszczenie w tramwajach przewozu bagażu.

1924

Od maja do października
Wprowadzenie „autotramu” (autobus na szynach) na ul. Odrowąża przy budowie trasy tramwajowej do Pelcowizny.

1925

1 marca
Otwarcie nowej zajezdni na Pradze przy ulicy Kawęczyńskiej.

1928

Utworzenie przedsiębiorstwa Tramwaje i Autobusy m. st. Warszawy.

1930

15 maja
Otwarcie nowej zajezdni na Ochocie przy ulicy Opaczewskiej.

Zorganizowanie Muzeum Tramwajów i Autobusów na terenie zajezdni przy ul. Młynarskiej 2.

1932

Uruchomienie Warsztatów Drogowych przy ul. Karolkowej 41.
II wojna światowa

1939

8 września
W związku z nasilającymi się nalotami bombowymi znacznie ograniczono kursowanie komunikacji tramwajowej. Do obsługi wagonów kierowani byli ochotnicy.

17 września
Całkowitemu zawieszeniu ulega kursowanie tramwajów.

listopad
Stopniowe przywracanie kursowania linii tramwajowych.

1941

Przemianowanie przedsiębiorstwa na MZK Warszawa.

od lipca
Zmiana kolorystyki tramwajów na żółto-czerwone.

1944

1 sierpnia
Wybuch Powstania Warszawskiego. Zawieszenie komunikacji tramwajowej. Wagony były wykorzystywane do budowy barykad.
Okres Polski Ludowej

1945

Początek odbudowy torów, sieci, taboru i zajezdni po zniszczeniach wojennych.

1945.toryPrace przy odbudowie zniszczonego taboru.

 

20 czerwca
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na Pradze.

1945.06.20

 

15 września
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na terenie Warszawy lewobrzeżnej.

Uruchomienie prowizorycznej zajezdni SOLEC pod mostem Poniatowskiego.

1946

5 stycznia
Uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej.

15 stycznia
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na torze o szerokości 1435 mm.

15 marca
Uruchomienie zajezdni na Żoliborzu przy ul. Słowackiego.

22 lipca
Otwarcie pierwszego po II wojnie światowej tramwajowego połączenia przez Wisłę.

1948

18 maja
Zamknięcie zajezdni Rakowiec przy ul. Opaczewskiej.

1950

10 czerwca
Zakończenie przebudowy torów tramwajowych z szerokości 1525 mm na 1435 mm.

Zamknięcie zajezdni SOLEC dla obsługi ruchu pasażerskiego.

1951

22 stycznia
Utworzenie państwowego przedsiębiorstwa pn. Miejskie Zakłady Komunikacyjne m. st. Warszawy.

1953

1 stycznia
Podział MZK na MPK (tramwaje, trolejbusy) i MPA (autobusy).

1955

10 września
Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej na Mokotowie przy ul. Woronicza 27.

Likwidacja starej zajezdni przy ul. Puławskiej 13/45.

1955

Prace przy sprzątaniu wagonów.

1961

Likwidacja zajezdni SOLEC.

1963

Otwarcie Zakładu Działalności Socjalnej.

Otwarcie Ośrodka Szkolenia Zawodowego.

Likwidacja tymczasowej zajezdni przy ul. Słowackiego.

30 czerwca
Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej PÓŁNOC przy ul. Pstrowskiego 26.

1963.06.30

 

21 grudnia
Likwidacja nocnych linii tramwajowych.

1964

1 stycznia
Połączenie MPK z MPA i utworzenie MZK.

Rozpoczęcie instalowania kasowników biletowych.

1965

Wprowadzenie do ruchu pociągów dwuwagonowych.

1965.dwuwagon

Skład wagonów typu 13N

 

Wprowadzenie obsługi bezkonduktorskiej.

1965.kondu

1966

1 lutego
Nieudana próba wprowadzenia urządzeń rozgłoszeniowych do tramwajów (zapowiadanie przystanków i inne komunikaty).

1967

Powołanie Zakładu Urządzeń Elektrycznych.

1969

Otwarcie Zakładu „Ośrodek Przetwarzania Informacji”.

1971

Powołanie Zakładu Torowo-Budowlanego.

1977

30 października
Wprowadzenie pociągów trzywagonowych do obsługi linii 36.

1977.10.30

1981

Zmiana formy organizacyjnej MZK (przekształcenie w przedsiębiorstwo użyteczności publicznej).

1983

15 kwietnia
Rozpoczęcie budowy metra.

1 czerwca
Uruchomienie komunikacji trolejbusowej od ul. Wilanowskiej do podwarszawskiego Piaseczna.

1988

20 lutego
Rozpoczęcie udostępniania powierzchni na tramwajach płatnym reklamom.
Okres przemian

1991

1 czerwca
Przekształcenie MZK z przedsiębiorstwa komunalnego w zakład budżetowy.

1992

1 września
Powołanie Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który przejął część zadań MZK.

1994

1 marca
Podział MZK na Tramwaje Warszawskie (TW) i Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA).
Czasy współczesne

1995

Wprowadzenie satelitarnego systemu lokalizacji tramwajów.

Powołanie zakładu budżetowego Metro Warszawskie w celu eksploatacji i rozbudowy metra.

Zaprzestanie eksploatacji pociągów trzywagonowych.

7 kwietnia
Oficjalne otwarcie pierwszego odcinka metra.

1 września
Zawieszenie eksploatacji linii trolejbusowej do Piaseczna.

1996

Uruchomienie kursującej na trasie okólnej w dni świąteczne sezonu letniego linii turystycznej T obsługiwanej przez wagony zabytkowe.

Wprowadzenie do eksploatacji tramwajów z układem tyrystorowym.

1997

Zakończenie prac przy tworzeniu systemu zdalnego sterowania podstacjami trakcyjnymi.

Rozpoczęcie próbnej eksploatacji nowoczesnych napędów i sterowania zwrotnic.

1998

Rozpoczęcie eksploatacji tramwajów z silnikami trakcyjnymi prądu zmiennego.

2003

1 stycznia
Zarządzeniem nr 48/2002 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 30 grudnia 2002 roku dotychczasowy Zakład Budżetowy m. st. Warszawy zostaje przekształcony w jednoosobową spółkę prawa handlowego m. st. Warszawy pod nazwą „Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.”

26 marca
Poświęcenie Sztandaru ufundowanego przez pracowników Tramwajów Warszawskich z okazji 95-lecia trakcji elektrycznej w Warszawie.

2004

1 stycznia
Utworzenie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów (T-1) w miejsce dotychczasowych, tj. Zakładu Urządzeń Elektrycznych i Zakładu Torowo-Budowlanego.

2005

W kwietniu Spółka Tramwaje Warszawskie przeniosła się z dzierżawionych pomieszczeń przy ul. Senatorskiej do własnej siedziby przy ul. Siedmiogrodzkiej 20.

3 kwietnia
Rozpoczęto rozbudowę trasy tramwajowej Bemowo – Młociny. Wybudować trzeba było tor łączący Pętlę Nowe Bemowo z Pętlą Piaski i Hutą o długości 2,2 km. Przejazd tą trasą skrócił czas przejazdu z Bemowa na Młociny z ok. 40 do ok. 8 minut.

praca3

3 maja
Na stołeczne ulice wyjechał po raz pierwszy od ponad stu lat Omnibus Konny i od razu zyskał sobie wielu zwolenników i miłośników. Do końca sezonu letniego Omnibus przewiózł ponad 3.750 osób.

omni2

 

23 czerwca
Spółka wprowadziła kolejną atrakcję turystyczną: pierwszy w historii Warszawy Tramwaj Wodny. Pływał on na trasie od mostu Śląsko-Dąbrowskiego, gdzie miał pierwszy przystanek przez most Poniatowskiego (drugi przystanek), most Świętokrzyski, Łazienkowski i z powrotem (z nurtem Wisły) do mostu Gdańskiego i kończył swój bieg koło Starówki. Ponadto dwa razy w miesiącu Tramwaj wykonywał rejs nad Zalew Zegrzyński. Do końca sezonu Spółka przewiozła tym środkiem lokomocji 16.433 osób.

DSCN1458_0

lipiec
Uroczysta inauguracja hasła Tramwajów: „Tramwaje Warszawskie – Przyjazne ludziom i miastu”. Zarząd Spółki chciał tym hasłem pokazać pasażerom nasze przywiązanie do Warszawy.

sierpień
Tramwaje Warszawskie zostały wyróżnione prestiżową, ogólnopolską nagrodą tygodnika Wprost „WIK – ZNAK NA TAK” za odrodzenie tradycji starej Warszawy. Spółka otrzymała ją za wprowadzenie po ponad 100 latach na ulice stolicy Omnibusu Konnego.

omni11

Tramwaje Warszawskie otrzymały dofinansowanie w wysokości 50 procent kosztów kwalifikowanych na projekt pn.: „Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach”, który opiewał na 31 mln netto, złożony w ramach I naboru wniosków do MGiP na rozbudowę trasy Bemowo – Młociny.

27 września
Spółce zostało przyznane dofinansowanie projektu pn.: „Modernizacja trasy tramwajowej w Al. Jerozolimskich, odcinek Pętla Banacha – Pętla Gocławek”, której przewidywany koszt ma wynieść 237 mln złotych brutto. Wniosek Spółki został oceniony przez Panel Ekspertów opiniujących otrzymanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na 98,3%, tj. najwyżej w kraju.

28 października
Na stołeczne tory wyruszył pierwszy w Polsce Tramwaj Hybrydowy. Był to prototyp przerobiony przez specjalistów z Instytutu Elektrotechniki i Tramwajów Warszawskich z tramwaju niskopodłogowego 116N.

TH11

21 grudnia
Pierwszy raz od prawie ośmiu lat otworzono całkowicie nową trasę tramwajową łączącą Bemowo z Młocinami.

efekt3

2007

Dostawy wagonów 123N z Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania.

05_współczesny_123N

 

Modernizacja trasy tramwajowej w Al. Jerozolimskich Banacha – Gocławek – wymiana infrastruktury torowej, zasilającej oraz montaż Systemu Informacji Pasażerskiej.

dscn3665

 

Dostawy nowoczesnych wagonów niskopodłogowych 120N z fabryki PESA z Bydgoszczy. Były to pierwsze klimatyzowane tramwaje w Warszawie.

dscn3713

 

lipiec
Spółka otrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji potwierdzający wymagania normy ISO 9001.
Uroczystość wręczenia odbyła się podczas Dni Transportu Publicznego (22 września). Przyznanie certyfikatów było zwieńczeniem rozpoczętych w 2005 roku prac nad wdrożeniem w Spółce Systemu Zarządzania Jakością wg Normy PN-EN ISO 9001:2001.

Certyfikat SZJ

 

2008

Wydanie monografii „Warszawskie Tramwaje Elektryczne 1908-2008 ” (tom III i IV).

5 kwietnia
Uroczyste obchody 100-lecia elektryfikacji tramwajów w Warszawie – parada ulicami miasta, udostępnienie do zwiedzania Zajezdni R-1 Wola, oraz Zakładu Naprawy Tramwajów T-3.

11 listopada
Uruchomienie wraz z Muzeum Historii Polski specjalnej linii tramwajowej z okazji 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Linia była obsługiwana taborem zabytkowym.

2009

12 marca
Po ponad rocznych pracach oddano do użytku przerobiony z tramwaju liniowego specjalny wagon laboratorium. Dzięki pojazdowi możliwe jest m.in. testowanie funkcjonowania elektronicznych podzespołów układu sterowania w ruchu.

Wagon badawczy 01

 

29 maja
Podpisanie umowy (nazywanej „kontraktem stulecia”) z firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszczy na dostawę 186 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Dzięki podpisanej umowie było można wycofać ponad 40 % tramwajów starego typu.

2009.05.29u

2009.05.29

 

maj –sierpień
Kampania Społeczna „Bądźmy razem Bezpieczni”. Kampania mająca na celu ograniczenie liczby wypadków z udziałem tramwajów. Jest to apel skierowany do kierowców samochodów i pieszych, którzy są odpowiedzialni za ponad 80% wypadków z udziałem tramwajów.

 

marzec-październik
Modernizacja trasy tramwajowej W-Z – wymiana torowiska, uruchomienie pierwszego w Warszawie torowiska tramwajowo – autobusowego.

img_9244

25 listopada
Podpisanie aneksu do umowy wieloletniej między ZTM a TW, m.in. dotyczącego budowy i obsługi trasy tramwajowej na Tarchomin.

zd2

2010

19 maja
Do Warszawy przyjechał pierwszy ze 186 nowych niskopodłogowych tramwajów 120 Na „Swing”.

dsc_0466

16 sierpnia
Rozpoczęcie budowy centralnego odcinka II linii metra.

2011

wakacje
Montaż „kosmicznych wiat” na przystankach „Park Praski” oraz „Metro Ratusz Arsenał”.

DSCN3376

 

15 listopada
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”.

DSC_1369

 

24 listopada
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego pod honorowanym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Banku Światowego uhonorowało Spółkę Tramwaje Warszawskie nagrodą „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011” w kategorii FIRMA ROKU za konsekwentnie realizowaną od lat kampanię społeczną BĄDŹMY RAZEM BEZPIECZNI

DSC_8539

2012

15 października
Na stołeczne tory po raz pierwszy wyjechał tramwaj typu 120 Na Swing Duo. Wcześniej tramwaje dwukierunkowe kursowały w ruchu liniowym do 1975 roku.

DSC_0619

 

31 grudnia
Po ponad 50-ciu latach pracy, tramwaje typu 13N przestały jeździć po stołecznych torach. W noc sylwestrową tramwaje te po raz ostatni kursowały w ruchu liniowym.

08_historyczny_13N.tif

2013

21 stycznia
Uruchomienie trasy tramwajowej na moście Marii Skłodowskiej-Curie.

m

 

21 marca
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na zakup 45 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Zwycięzca przetargu firma Pesa Bydgoszcz przygotowała nowy model tramwaju – 128N Jazz Duo.

005

 

21 listopada
Kontrakt stulecia zakończony – do stolicy trafił ostatni, 186. tramwaj typu 120Na Swing. Te niezwykle nowoczesne składy zmieniły komfort podróżowania tramwajami w Warszawie i pozwoliły na wycofanie z ruchu, po ponad 50 latach, tramwajów typu 13N.

003-DSC_6558

2014

15 stycznia
W stołecznym ratuszu podpisana została umowa na dostawę 30 nowoczesnych tramwajów typu 134N Jazz.

1_3

 

28 lutego
Podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Tarchomin do pętli przy ul. Mehoffera.

2_1

 

29 kwietnia
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na budowę trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich.

1_10

 

12 czerwca
Tramwaje Warszawskie zostały wyróżnione w II edycji Nagrody Stowarzyszenia Żoliborzan im. Barbary i Stanisława Brukalskich – Najlepsza architektura Żoliborza w latach 2011-2013 w kategorii ”przestrzeń miejska – zielone torowiska”.

DSC_1610

 

21 listopada
Na stołeczne tory wyjeżdża pierwszy dwukierunkowy tramwaj typu 128N Jazz Duo.

3_3

 

24 grudnia
Pierwszy tramwaj dojeżdża do pętli Tarchomin Kościelny. Mieszkańcy osiedla zyskują nowy, szybki środek transportu do węzła komunikacyjnego Metro Młociny.
W ramach inwestycji wybudowane zostały cztery zespoły przystankowe: Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera i Tarchomin Kościelny. To ok. 2,5 km trasy tramwajowej (5 km toru pojedyńczego) prowadzących od przystanku Stare Świdry w głąb osiedla. Wszystkie perony są przystosowane do tramwajów niskopodłogowych; dojście do przystanków pasażerom z niepełnosprawnościami ułatwiają podjazdy i płytki chodnikowe z wypustkami, sygnalizującymi krawędzie peronów i chodników. Zastosowana została trawiasta zabudowa torowiska.

DSC_4572

2015

14 lutego
Uruchomienie ważnego w układzie komunikacyjnym odcinka torów w ul. Powstańców Śląskich.

DSC01521-1024x680

 

8 marca
Otwarcie centralnego odcinka II linii metra.

 

11 marca
Do Warszawy przyjechał tramwaj nowego typu 134N Jazz. Jest to pierwszy z 30 tramwajów zamówionych u producenta firmy Pesa Bydgoszcz SA. Tramwaj ma 19,3 metra długości i jest przeznaczony do obsługi linii, z których korzysta mniejsza liczba pasażerów.

IMG_2696-1024x683

 

21 października
Spółka Tramwaje Warszawskie wraz Zarządem Transportu Miejskiego ogłosiła przetarg na budowę trasy tramwajowej na Nowodwory (odc. pętla „Tarchomin Kościelny”–Nowodwory). Trasa będzie zakończona układem torowym umożliwiającym zmianę kierunku jazdy tramwaju. Wykonawca, od czasu podpisania umowy, będzie miał 8 miesięcy na realizację zamówienia. Rozpoczęcie budowy trasy planowane jest na drugi kwartał 2016 roku, a wszystkie prace zostaną wykonane do końca 2016 roku.

DSC_0184_0

 

19 listopada
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z konsorcjum wykonawców występujących wspólnie: Safege S.A.S. (Lider Konsorcjum) – Francja oraz Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (Członek Konsorcjum) na „wykonanie wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie wraz z materiałami dodatkowymi”.

1_22

Wizualizacja trasy

2017

26 marca otwarcie trasy na Nowodwory

 

GIL_4001 (Kopiowanie)