1822
Pierwsze w Warszawie omnibusy pełniące funkcję komunikacji podmiejskiej do Bielan, Młocin, Marymontu i Łazienek. Kursują w dni świąteczne lub na zamówienie.
1844
1866
11 grudnia
Oddanie do użytku publicznego miejskiej „żelaznej drogi konnej” na trasie 7,6 km z 4 mijankami, łączącej Dworzec Wiedeński (obecnie Warszawa Śródmieście) z dworcami praskimi – Petersburskim (Wileńskim) i Terespolskim (Wschodnim).
1881
Uruchomienie zajezdni na Mokotowie przy ul. Puławskiej 13/15.
18 października, godz. 13.00
Z zajezdni na Muranowie wyjeżdża pierwszy szynowy tramwaj konny.
1903
Rozpoczęcie prac nad elektryfikacją tramwajów.
Elektrownia tramwajowa przy ul. Przyokopowej.
1907
Otwarcie nowej zajezdni na Muranowie przy ul. Sierakowskiej 8 (dla tramwajów elektrycznych).
1908
26 marca, godz. 9.35
Uroczyste otwarcie pierwszej linii tramwajów elektrycznych na trasie: pl. Krasińskich – ul. Miodowa – Krakowskie Przedmieście – ul. Królewska – ul. Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej.
1917
Wybuch głównego kotła w elektrowni tramwajowej. Do 21 maja komunikację zastępczą stanowiły tramwaje konne.
1918
1919
Remont wagonu typu A numer taborowy #190
1920
1922
Dopuszczenie w tramwajach przewozu bagażu.
1924
Wprowadzenie „autotramu” (autobus na szynach) na ul. Odrowąża przy budowie trasy tramwajowej do Pelcowizny.
1925
Otwarcie nowej zajezdni na Pradze przy ulicy Kawęczyńskiej.
1928
1930
Otwarcie nowej zajezdni na Ochocie przy ulicy Opaczewskiej.
Zorganizowanie Muzeum Tramwajów i Autobusów na terenie zajezdni przy ul. Młynarskiej 2.
1932
1939
W związku z nasilającymi się nalotami bombowymi znacznie ograniczono kursowanie komunikacji tramwajowej. Do obsługi wagonów kierowani byli ochotnicy.
17 września
Całkowitemu zawieszeniu ulega kursowanie tramwajów.
listopad
Stopniowe przywracanie kursowania linii tramwajowych.
1941
od lipca
Zmiana kolorystyki tramwajów na żółto-czerwone.
1944
Wybuch Powstania Warszawskiego. Zawieszenie komunikacji tramwajowej. Wagony były wykorzystywane do budowy barykad.
1945
Prace przy odbudowie zniszczonego taboru.
20 czerwca
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na Pradze.
15 września
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na terenie Warszawy lewobrzeżnej.
Uruchomienie prowizorycznej zajezdni SOLEC pod mostem Poniatowskiego.
1946
Uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej.
15 stycznia
Uruchomienie pierwszej linii tramwajowej na torze o szerokości 1435 mm.
15 marca
Uruchomienie zajezdni na Żoliborzu przy ul. Słowackiego.
22 lipca
Otwarcie pierwszego po II wojnie światowej tramwajowego połączenia przez Wisłę.
1948
Zamknięcie zajezdni Rakowiec przy ul. Opaczewskiej.
1950
Zakończenie przebudowy torów tramwajowych z szerokości 1525 mm na 1435 mm.
Zamknięcie zajezdni SOLEC dla obsługi ruchu pasażerskiego.
1951
Utworzenie państwowego przedsiębiorstwa pn. Miejskie Zakłady Komunikacyjne m. st. Warszawy.
1953
Podział MZK na MPK (tramwaje, trolejbusy) i MPA (autobusy).
1955
Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej na Mokotowie przy ul. Woronicza 27.
Likwidacja starej zajezdni przy ul. Puławskiej 13/45.
Prace przy sprzątaniu wagonów.
1961
1963
Otwarcie Ośrodka Szkolenia Zawodowego.
Likwidacja tymczasowej zajezdni przy ul. Słowackiego.
30 czerwca
Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej PÓŁNOC przy ul. Pstrowskiego 26.
21 grudnia
Likwidacja nocnych linii tramwajowych.
1964
Połączenie MPK z MPA i utworzenie MZK.
Rozpoczęcie instalowania kasowników biletowych.
1965
Skład wagonów typu 13N
Wprowadzenie obsługi bezkonduktorskiej.
1966
Nieudana próba wprowadzenia urządzeń rozgłoszeniowych do tramwajów (zapowiadanie przystanków i inne komunikaty).
1967
1969
1971
1977
Wprowadzenie pociągów trzywagonowych do obsługi linii 36.
1981
1983
Rozpoczęcie budowy metra.
1 czerwca
Uruchomienie komunikacji trolejbusowej od ul. Wilanowskiej do podwarszawskiego Piaseczna.
1988
Rozpoczęcie udostępniania powierzchni na tramwajach płatnym reklamom.
1991
Przekształcenie MZK z przedsiębiorstwa komunalnego w zakład budżetowy.
1992
Powołanie Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który przejął część zadań MZK.
1994
Podział MZK na Tramwaje Warszawskie (TW) i Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA).
1995
Powołanie zakładu budżetowego Metro Warszawskie w celu eksploatacji i rozbudowy metra.
Zaprzestanie eksploatacji pociągów trzywagonowych.
7 kwietnia
Oficjalne otwarcie pierwszego odcinka metra.
1 września
Zawieszenie eksploatacji linii trolejbusowej do Piaseczna.
1996
Wprowadzenie do eksploatacji tramwajów z układem tyrystorowym.
1997
Rozpoczęcie próbnej eksploatacji nowoczesnych napędów i sterowania zwrotnic.
1998
2003
Zarządzeniem nr 48/2002 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 30 grudnia 2002 roku dotychczasowy Zakład Budżetowy m. st. Warszawy zostaje przekształcony w jednoosobową spółkę prawa handlowego m. st. Warszawy pod nazwą „Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.”
26 marca
Poświęcenie Sztandaru ufundowanego przez pracowników Tramwajów Warszawskich z okazji 95-lecia trakcji elektrycznej w Warszawie.
2004
Utworzenie Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów (T-1) w miejsce dotychczasowych, tj. Zakładu Urządzeń Elektrycznych i Zakładu Torowo-Budowlanego.
2005
3 kwietnia
Rozpoczęto rozbudowę trasy tramwajowej Bemowo – Młociny. Wybudować trzeba było tor łączący Pętlę Nowe Bemowo z Pętlą Piaski i Hutą o długości 2,2 km. Przejazd tą trasą skrócił czas przejazdu z Bemowa na Młociny z ok. 40 do ok. 8 minut.
3 maja
Na stołeczne ulice wyjechał po raz pierwszy od ponad stu lat Omnibus Konny i od razu zyskał sobie wielu zwolenników i miłośników. Do końca sezonu letniego Omnibus przewiózł ponad 3.750 osób.
23 czerwca
Spółka wprowadziła kolejną atrakcję turystyczną: pierwszy w historii Warszawy Tramwaj Wodny. Pływał on na trasie od mostu Śląsko-Dąbrowskiego, gdzie miał pierwszy przystanek przez most Poniatowskiego (drugi przystanek), most Świętokrzyski, Łazienkowski i z powrotem (z nurtem Wisły) do mostu Gdańskiego i kończył swój bieg koło Starówki. Ponadto dwa razy w miesiącu Tramwaj wykonywał rejs nad Zalew Zegrzyński. Do końca sezonu Spółka przewiozła tym środkiem lokomocji 16.433 osób.
lipiec
Uroczysta inauguracja hasła Tramwajów: „Tramwaje Warszawskie – Przyjazne ludziom i miastu”. Zarząd Spółki chciał tym hasłem pokazać pasażerom nasze przywiązanie do Warszawy.
sierpień
Tramwaje Warszawskie zostały wyróżnione prestiżową, ogólnopolską nagrodą tygodnika Wprost „WIK – ZNAK NA TAK” za odrodzenie tradycji starej Warszawy. Spółka otrzymała ją za wprowadzenie po ponad 100 latach na ulice stolicy Omnibusu Konnego.
Tramwaje Warszawskie otrzymały dofinansowanie w wysokości 50 procent kosztów kwalifikowanych na projekt pn.: „Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach”, który opiewał na 31 mln netto, złożony w ramach I naboru wniosków do MGiP na rozbudowę trasy Bemowo – Młociny.
27 września
Spółce zostało przyznane dofinansowanie projektu pn.: „Modernizacja trasy tramwajowej w Al. Jerozolimskich, odcinek Pętla Banacha – Pętla Gocławek”, której przewidywany koszt ma wynieść 237 mln złotych brutto. Wniosek Spółki został oceniony przez Panel Ekspertów opiniujących otrzymanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na 98,3%, tj. najwyżej w kraju.
28 października
Na stołeczne tory wyruszył pierwszy w Polsce Tramwaj Hybrydowy. Był to prototyp przerobiony przez specjalistów z Instytutu Elektrotechniki i Tramwajów Warszawskich z tramwaju niskopodłogowego 116N.
21 grudnia
Pierwszy raz od prawie ośmiu lat otworzono całkowicie nową trasę tramwajową łączącą Bemowo z Młocinami.
2007
Modernizacja trasy tramwajowej w Al. Jerozolimskich Banacha – Gocławek – wymiana infrastruktury torowej, zasilającej oraz montaż Systemu Informacji Pasażerskiej.
Dostawy nowoczesnych wagonów niskopodłogowych 120N z fabryki PESA z Bydgoszczy. Były to pierwsze klimatyzowane tramwaje w Warszawie.
lipiec
Spółka otrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji potwierdzający wymagania normy ISO 9001.
Uroczystość wręczenia odbyła się podczas Dni Transportu Publicznego (22 września). Przyznanie certyfikatów było zwieńczeniem rozpoczętych w 2005 roku prac nad wdrożeniem w Spółce Systemu Zarządzania Jakością wg Normy PN-EN ISO 9001:2001.
2008
5 kwietnia
Uroczyste obchody 100-lecia elektryfikacji tramwajów w Warszawie – parada ulicami miasta, udostępnienie do zwiedzania Zajezdni R-1 Wola, oraz Zakładu Naprawy Tramwajów T-3.
11 listopada
Uruchomienie wraz z Muzeum Historii Polski specjalnej linii tramwajowej z okazji 90-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Linia była obsługiwana taborem zabytkowym.
2009
Po ponad rocznych pracach oddano do użytku przerobiony z tramwaju liniowego specjalny wagon laboratorium. Dzięki pojazdowi możliwe jest m.in. testowanie funkcjonowania elektronicznych podzespołów układu sterowania w ruchu.
29 maja
Podpisanie umowy (nazywanej „kontraktem stulecia”) z firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszczy na dostawę 186 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Dzięki podpisanej umowie było można wycofać ponad 40 % tramwajów starego typu.
maj –sierpień
Kampania Społeczna „Bądźmy razem Bezpieczni”. Kampania mająca na celu ograniczenie liczby wypadków z udziałem tramwajów. Jest to apel skierowany do kierowców samochodów i pieszych, którzy są odpowiedzialni za ponad 80% wypadków z udziałem tramwajów.
marzec-październik
Modernizacja trasy tramwajowej W-Z – wymiana torowiska, uruchomienie pierwszego w Warszawie torowiska tramwajowo – autobusowego.
25 listopada
Podpisanie aneksu do umowy wieloletniej między ZTM a TW, m.in. dotyczącego budowy i obsługi trasy tramwajowej na Tarchomin.
2010
Do Warszawy przyjechał pierwszy ze 186 nowych niskopodłogowych tramwajów 120 Na „Swing”.
16 sierpnia
Rozpoczęcie budowy centralnego odcinka II linii metra.
2011
Montaż „kosmicznych wiat” na przystankach „Park Praski” oraz „Metro Ratusz Arsenał”.
15 listopada
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych”.
24 listopada
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego pod honorowanym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Banku Światowego uhonorowało Spółkę Tramwaje Warszawskie nagrodą „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011” w kategorii FIRMA ROKU za konsekwentnie realizowaną od lat kampanię społeczną BĄDŹMY RAZEM BEZPIECZNI
2012
Na stołeczne tory po raz pierwszy wyjechał tramwaj typu 120 Na Swing Duo. Wcześniej tramwaje dwukierunkowe kursowały w ruchu liniowym do 1975 roku.
31 grudnia
Po ponad 50-ciu latach pracy, tramwaje typu 13N przestały jeździć po stołecznych torach. W noc sylwestrową tramwaje te po raz ostatni kursowały w ruchu liniowym.
2013
Uruchomienie trasy tramwajowej na moście Marii Skłodowskiej-Curie.
21 marca
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na zakup 45 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Zwycięzca przetargu firma Pesa Bydgoszcz przygotowała nowy model tramwaju – 128N Jazz Duo.
21 listopada
Kontrakt stulecia zakończony – do stolicy trafił ostatni, 186. tramwaj typu 120Na Swing. Te niezwykle nowoczesne składy zmieniły komfort podróżowania tramwajami w Warszawie i pozwoliły na wycofanie z ruchu, po ponad 50 latach, tramwajów typu 13N.
2014
W stołecznym ratuszu podpisana została umowa na dostawę 30 nowoczesnych tramwajów typu 134N Jazz.
28 lutego
Podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Tarchomin do pętli przy ul. Mehoffera.
29 kwietnia
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na budowę trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich.
12 czerwca
Tramwaje Warszawskie zostały wyróżnione w II edycji Nagrody Stowarzyszenia Żoliborzan im. Barbary i Stanisława Brukalskich – Najlepsza architektura Żoliborza w latach 2011-2013 w kategorii ”przestrzeń miejska – zielone torowiska”.
21 listopada
Na stołeczne tory wyjeżdża pierwszy dwukierunkowy tramwaj typu 128N Jazz Duo.
24 grudnia
Pierwszy tramwaj dojeżdża do pętli Tarchomin Kościelny. Mieszkańcy osiedla zyskują nowy, szybki środek transportu do węzła komunikacyjnego Metro Młociny.
W ramach inwestycji wybudowane zostały cztery zespoły przystankowe: Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera i Tarchomin Kościelny. To ok. 2,5 km trasy tramwajowej (5 km toru pojedyńczego) prowadzących od przystanku Stare Świdry w głąb osiedla. Wszystkie perony są przystosowane do tramwajów niskopodłogowych; dojście do przystanków pasażerom z niepełnosprawnościami ułatwiają podjazdy i płytki chodnikowe z wypustkami, sygnalizującymi krawędzie peronów i chodników. Zastosowana została trawiasta zabudowa torowiska.
2015
Uruchomienie ważnego w układzie komunikacyjnym odcinka torów w ul. Powstańców Śląskich.
8 marca
Otwarcie centralnego odcinka II linii metra.
11 marca
Do Warszawy przyjechał tramwaj nowego typu 134N Jazz. Jest to pierwszy z 30 tramwajów zamówionych u producenta firmy Pesa Bydgoszcz SA. Tramwaj ma 19,3 metra długości i jest przeznaczony do obsługi linii, z których korzysta mniejsza liczba pasażerów.
21 października
Spółka Tramwaje Warszawskie wraz Zarządem Transportu Miejskiego ogłosiła przetarg na budowę trasy tramwajowej na Nowodwory (odc. pętla „Tarchomin Kościelny”–Nowodwory). Trasa będzie zakończona układem torowym umożliwiającym zmianę kierunku jazdy tramwaju. Wykonawca, od czasu podpisania umowy, będzie miał 8 miesięcy na realizację zamówienia. Rozpoczęcie budowy trasy planowane jest na drugi kwartał 2016 roku, a wszystkie prace zostaną wykonane do końca 2016 roku.
19 listopada
Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę z konsorcjum wykonawców występujących wspólnie: Safege S.A.S. (Lider Konsorcjum) – Francja oraz Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (Członek Konsorcjum) na „wykonanie wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa w Warszawie wraz z materiałami dodatkowymi”.
Wizualizacja trasy