Jak zostać motorniczym tramwaju?

A A A

Print Friendly

By zostać motorniczym tramwaju należy przejść pozytywnie etap selekcji kandydatów na stanowisko motorniczego tramwaju, następnie odbyć kurs dla kandydatów na ww. stanowisko, zdać egzamin państwowy oraz uzyskać pozwolenie na kierowanie tramwajem. Szczegółowe informacje dotyczące wymagań wobec kandydatów, przebiegu kursu, zadań motorniczego tramwaju oraz kursów znajdują się poniżej.

Kandydaci na stanowisko motorniczego tramwaju powinni spełniać następujące wymagania:

  • mieć ukończone 21 lat,
  • posiadać wykształcenie minimum średnie,
  • posiadać prawo jazdy kategorii innej niż AM i T,
  • mieszkać w Warszawie lub w miejscowości, z której możliwy jest dogodny dojazd do Warszawy komunikacją publiczną, umożliwiający rozpoczęcie pracy w godzinach nocnych lub wczesnych porannych,
  • nie być skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, życiu i zdrowiu, mieniu oraz wiarygodności dokumentów,
  • a także następujące wymogi fizyczne (z uwagi na uwarunkowania techniczne stanowiska pracy motorniczego – wielkość kabiny):
    • wzrost w przedziale 160 cm – 190 cm,
    • masa ciała maksymalnie 130 kg,
    • dobra sprawność psychofizyczna (koniecznym będzie uzyskanie orzeczenia psychologicznego i lekarskiego o braku przeciwwskazań do kierowania tramwajem).

Kurs dla kandydatów na motorniczych trwa 200 godzin i składa się z dwóch etapów: podstawowego oraz doskonalenia zawodowego.

Pierwszy etap kończy się egzaminem państwowym, którego celem jest uzyskanie pozwolenia na kierowanie tramwajem (39 godzin teorii i 30 nauki jazdy tramwajem).
Drugi etap zakończony jest egzaminami z poszczególnych przedmiotów (81 godzin teorii i 50 doskonalenia techniki jazdy tramwajem).

Zajęcia teoretyczne odbywają się w godzinach popołudniowych (od godz. 15.00), w Dziale Szkoleń i Rozwoju przy ulicy Siedmiogrodzkiej 20 (róg Skierniewickiej, 3 p.). Zajęcia praktyczne odbywają się w terminach indywidualnie uzgadnianych z instruktorem. Cały kurs trwa około 3 miesięcy.

Po uzyskaniu pozwolenia na kierowanie tramwajem i ukończeniu szkolenia gwarantujemy zatrudnienie. Kandydat kierowany jest do pracy w jednym z Zakładów Realizacji Przewozów (zajezdni), mających swoją siedzibę na Woli, Pradze, Żoliborzu lub Mokotowie – zgodnie z potrzebami kadrowymi zakładów. Przy kierowaniu kandydatów do poszczególnych zakładów uwzględniane są w miarę możliwości i potrzeb Spółki preferencje kierowanych. Kandydat zobowiązany jest podjąć pracę jako motorniczy w ciągu miesiąca od ukończenia kursu.

Szkolenie kandydatów na motorniczego jest odpłatne, a koszty z nim związane to:

  • koszt szkolenia dla kandydatów wynosił ostatnio około 7 tys. zł (kwota ta w najbliższym czasie zostanie zaktualizowana), w ramach opłaty kandydat otrzymuje:
    • możliwość uczestniczenia w zajęciach i egzaminach, w tym w ewentualnych zajęciach dodatkowych, w wymiarze do 6 godzin,
    • prawo do przystąpienia do egzaminów wewnętrznych (właściwego i jednego poprawkowego),
    • badania lekarskie,
    • ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej i nieszczęśliwych wypadków;
  • wykonanie badań psychologicznych 150 zł,
  • koszt egzaminu państwowego ok. 122 zł,
  • opłata za wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem ok. 50 zł.
  • koszty ewentualnych zajęć dodatkowych (powyżej 6 godzin) lub poprawkowych egzaminów wewnętrznych (poza pierwszym).

Połowę opłaty kandydat jest zobowiązany wpłacić gotówką najpóźniej w dniu rozpoczęcia szkolenia lub spłacić w ratach w ciągu 12 miesięcy po zatrudnieniu. Opłata za kurs może zostać zmniejszona o 50%, poprzez udzielenie rabatu, o ile pracownik:

  • przepracuje pełen rok w Zakładzie, do którego został skierowany, w wymiarze pełnego etatu, na stanowisku motorniczego,
  • nie przekroczy w tym okresie 10 dni absencji chorobowej,
  • uzyska w rocznej ocenie okresowej ocenę co najmniej dobrą.

W przeciwnym wypadku pracownik zobowiązany jest do wniesienia pozostałej części opłaty za kurs.

Kluczowymi zadaniami motorniczego są:

  • prowadzenie tramwaju zgodnie z rozkładem jazdy Zarządu Transportu Miejskiego,
  • obsługa i przewóz pasażerów,
  • obsługa codzienna wagonu przed wyjazdem na miasto i po zjeździe do zajezdni,
  • fachowa obsługa urządzeń pozwalająca na bezpieczne prowadzenie tramwaju,
  • dbałość o powierzone mienie,
  • odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów tramwaju.

Należy pamiętać, że praca motorniczego wiąże się z bardzo wieloma obciążeniami:

  • praca motorniczego rozpoczynać się może przed 4.00, kończyć zaś po 1.00;
  • praca odbywa się w zmianach, jednakże realne godziny pracy wyznacza grafik i mogą się one różnić każdego dnia;
  • grafik wyznaczany jest na najbliższy miesiąc, na kilka dni przed nim, i nie jest możliwe odwoływanie się od niego lub prośba o określone godziny pracy; w trakcie miesiąca mogą następować zmiany grafiku w zakresie zmian godzin pracy z zachowaniem dni wolnych od pracy;
  • motorniczy po kursie zatrudniany jest na pełen etat i nie ma możliwości zmniejszenia wymiaru czasu pracy;
  • praca w równoważnym systemie czasu pracy trwa średnio miesięcznie 8 godzin na dzień, jednak określonego dnia może ona być krótsza lub dłuższa (nawet do 10-11 godzin);
  • ze względu na ustawę o czasie pracy kierowców, motorniczy nie powinien łączyć pracy z innymi zatrudnieniem (niezależnie od formy prawnej) – musi być zachowany 11-godzinny dobowy i 35-godzinny tygodniowy czas odpoczynku;
  • praca odbywa się także w weekendy i święta – gwarantowany jest co drugi wolny weekend;
  • urlopy przyznawane są przez cały rok, nie można liczyć, że będzie wykorzystany w czasie wakacji czy ferii;
  • zakład, w którym motorniczy pracuje, jest wyznaczany przez Spółkę po zakończonym kursie;
  • w zależności od potrzeb Spółki w czasie zatrudnienia motorniczemu może być wskazany inny zakład;
  • praca odbywa się w stresie związanym z ruchem drogowym oraz obsługą pasażerów, zaś motorniczy w każdej sytuacji zobowiązany jest zachować spokój, opanowanie i kierować się zasadami kultury osobistej.

Poszukujemy kandydatów, którzy są ich świadomi, a także zdecydowani na wieloletnią pracę na tym stanowisku.

W 2019 r. odbędzie się 5 kursów. Rekrutacja na pierwszy z nich zakończyła się 22 stycznia 2019 r., na drugi rozpoczęła się w 18.01.2019 r., następne będą ogłaszane sukcesywnie.

Formularz dla kandydatów na kurs znajduje się pod adresem www.tw.waw.pl/kurs

Uwaga – zgłoszenia przyjmujemy wyłącznie w trakcie trwania rekrutacji.

  1. Z czym warto zaznajomić się przed wypełnieniem formularza lub idąc na testy?
    Podstawowe akty prawne to:
    Prawo o ruchu drogowym, szczególnie w zakresie regulacji dotyczących pojazdów szynowych;
    Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, w szczególności § 2 ust. 3 oraz znaki i sygnały stosowane dla kierujących tramwajami;
    Warto odświeżyć sobie podstawowe informacje o warszawskiej komunikacji miejskiej, znajdujące się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.
    Jak w przypadku każdego pracodawcy, miło nam będzie, jeśli zapoznacie się z historią, organizacją czy taborem Tramwajów Warszawskich, znajdującymi się na niniejszej stronie internetowej.
    Kilka pytań zadawanych jest po angielsku, jednak wymagamy jedynie bardzo podstawowej znajomości języka.
    W każdym przypadku doceniamy podanie wszystkich (możliwie wielu) faktów związanych z pytaniem.
    Pozostałe testy mają za zadanie ocenić ogólne predyspozycje do zawodu motorniczego i nie można się do nich w szczególny sposób przygotować.
  2. Czy po kursie Tramwaje Warszawskie gwarantują zatrudnienie?
    Tak, kandydat jest wręcz zobowiązany do podjęcia pracy najpóźniej miesiąc po zakończeniu kursu oraz pracy przez rok na stanowisku motorniczego. Oczywiście oczekujemy, że motorniczy przepracuje znacznie więcej niż rok.
  3. Czy kurs jest odpłatny?
    Tak, kurs kosztuje 6 500 zł. Jednakże płatność jest dzielona na dwie części – 3 250 zł kandydat może zapłacić od razu lub spłacać je w ratach po zatrudnieniu. Druga część płatności jest zawieszana na rok. W przypadku nienagannej pracy jest ona rabatowana (nie trzeba jej płacić), w innym przypadku – należy ją spłacić przez kolejny rok w ratach (o ile pozostaje się w zatrudnieniu). Dokładniejszy opis znajduje się tutaj.
  4. Czy za mój kurs może zapłacić Urząd Pracy?
    Nie jest istotne kto płaci za kurs – uczestnik osobiście czy ktoś w jego imieniu. Należy jednak zaznaczyć, że nie stanowi to żadnej preferencji w wyborze kandydata.
  5. Czy trudno się dostać na kurs?
    Tak. W przeciętnej rekrutacji jest od 600 do 1200 kandydatów na 30 miejsc. Rekordowa liczyła nawet 2000 kandydatów. Dlatego też proces rekrutacji jest dosyć długi i rygorystyczny. Bezwzględnie przestrzegamy również kryteriów formalnych – w tym wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania czy wymogów fizycznych.
  6. Czy mogę zapłacić i odbyć kurs bez konieczności zatrudniania się (wyłącznie dla zdobycia pozwolenia na kierowanie tramwajem)?
    Nie prowadzimy takich kursów. Nasze kursy są organizowane wyłącznie w celu zatrudnienia na stanowisku motorniczego w Tramwajach Warszawskich.
  7. Czy w czasie kursu jest się już pracownikiem Tramwajów Warszawskich?
    Nie, osoba uczęszczająca na kurs nie jest pracownikiem Tramwajów Warszawski, nie jest to też forma praktyk. Jest to normalny, odpłatny kurs, podobny do tego na prawo jazdy.
  8. W jakich godzinach/dniach odbywa się kurs?
    Dokładniej przebieg kursu opisaliśmy tutaj. W skrócie – zajęcia teoretyczne odbywają się najczęściej w godzinach 15-19, w dni powszednie (część zajęć zaczyna się godzinę wcześniej).
    Zajęcia praktyczne (jazdy) umawiane są indywidualnie z instruktorem. Należy jednak pamiętać, że nasi instruktorzy zajmują jednocześnie inne stanowiska w Tramwajach Warszawskich i przede wszystkim muszą wypełniać swe podstawowe obowiązki. W związku z tym to do ich grafiku pracy należy się dostosować.