Spółka Tramwaje Warszawskie cały czas prowadzi modernizacje i zakup nowego taboru tramwajowego tak, aby podróżowanie komunikacją miejską było coraz wygodniejsze i szybsze. Oprócz wagonów współczesnych Tramwaje Warszawskie zachowały pojazdy historyczne, które okazjonalnie kursują na linii turystycznej oraz są wynajmowane.
Poznaj nasz tabor!
Wagony współczesne
ZOBACZ aktualny stan inwentarzowy taboru Spółki Tramwaje Warszawskie
Wagony 128N „Jazz Duo”
Tramwaje typu 128N Jazz DUO to nowa jakość podróżowania ulicami Warszawy. Dzięki dwukierunkowości tramwajów możliwe jest zachowanie kursowania tramwajów na remontowanych odcinkach. Przy projektowaniu tego typu tramwaju zastosowana została niska, całkowicie płaska podłoga w całym pojeździe. Czytaj dalej29.10.2015
Wagony 120N
Rok 2005 stał się przełomowy dla Tramwajów Warszawskich. Wtedy to ogłoszony został przetarg na dostawę 15 niskopodłogowych przegubowych tramwajów, związany z modernizacją trasy tramwajowej z Gocławka do pętli Banacha. Jego zwycięzcą została PESA Bydgoszcz, która zaoferowała w pełni niskopodłogowy, pięcioczłonowy wagon typu 120N. Czytaj dalej29.10.2015
Wagony 123N
Tramwaje 123N, wyprodukowane w poznańskich zakładach Hipolita Cegielskiego (HCP FPS), zapamiętamy jako ostatnie fabrycznie nowe wysokopodłogowe wagony dostarczone do Warszawy. Przetarg na dostawę trzydziestu takich wagonów rozstrzygnięto w 2005 roku. Do Warszawy pierwszy „hipolit”, bo taki przydomek zyskały tramwaje 123N, trafił na początku 2007 roku. Całą trzydziestkę udało się FPS-owi dostarczyć w kilka miesięcy - do października. Czytaj dalej29.10.2015
Pierwsze tramwaje niskopodłogowe
W latach 90. jasne stało się, że przyszłość będzie należeć do tramwajów niskopodłogowych. Dlatego też chorzowski Konstal, by sprostać wyzwaniu, w 1995 roku zbudował dla Warszawy prototypowy wagon 112N - pierwszy fabrycznie nowy polski tramwaj z częściowo obniżoną podłogą. Czytaj dalej28.10.2015
Wagony 105Na
Wagony z rodziny 105N zyskały przydomek „stopiątka. Projekt tramwaju 105N, przeznaczonego dla wszystkich polskich przewoźników, powstał w 1973 roku w chorzowskim Konstalu. Charakteryzował się on kanciastym pudłem i aż czterema parami dwupłatowych drzwi, ułatwiającymi wymianę pasażerską. Do seryjnej produkcji wagon trafił pod koniec 1974 roku. Z uwagi na awaryjność aparatury elektrycznej już po pięciu latach powstała najpopularniejsza wersja wagonu, czyli 105Na. Czytaj dalej28.10.2015
Wagony historyczne
Wagony 13N
Wagony 13N, czyli „trzynastki”, to pierwsze polskie szybkobieżne tramwaje. Podobnie jak w przypadku wagonów N, ich konstrukcja została oparta na zagranicznym wzorze. W 1956 roku sprowadzono do Warszawy dwa czeskie tramwaje Tatra T1, stworzone na amerykańskiej licencji PCC. Niemal natychmiast trafiły one do chorzowskich zakładów Konstal, gdzie zostały rozebrane do najmniejszej śrubki w celu skopiowania najważniejszych elementów konstrukcji. Czytaj dalej29.10.2015
Wagon 102N
Zielony tramwaj z dwoma herbami to popularnie nazywany „stodwójką”, wagon typu 102N, wyprodukowany w chorzowskich zakładach Konstal, przez 34 lata pełnił swoją służbę w Poznaniu i dopiero w 2004 roku trafił do stolicy, która nigdy tych konstrukcji nie eksploatowała liniowo. Czytaj dalej29.10.2015
Wagony N
II wojna światowa spowodowała wielkie straty taboru tramwajowego. Dlatego już w roku 1946 odbyła się konferencja kierowników przedsiębiorstw komunikacyjnych oraz przedstawicieli polskich fabryk, na której opracowano prosty w budowie i obsłudze wagon typu N (Normalizowany) oraz doczepę ND o identycznej sylwetce. Za wzór przyjęto konstrukcję niemieckich wagonów KSW (Kriegstrassenbahnwagen). Było to uzasadnione zacofaniem polskiego przemysłu. Niemiecki „tramwaj wojenny”, bo tak trzeba tłumaczyć nazwę KSW, był konstrukcją o dużych pomostach z szerokimi drzwiami, ułatwiającymi szybkie opuszczenie pojazdu na wypadek nalotu. Czytaj dalej29.10.2015
Wagon Lw
Historia wagonów Lw sięga lat 20. XX wieku. Zostały one wyprodukowane w latach 1925-29 przez wrocławskie zakłady Linke-Hoffman-Werke. Miały stanowić trzon taboru Tramwajów Wrocławskich (Stadtische Strasenbahn Breslau), dlatego wyprodukowano ich aż 232 sztuki. Wagony te cechowały się stalowym pudłem, drewnianym dachem i ścianami pomostów, a także sztywnym dwuosiowym podwoziem. Jednak było ono podwójnie usprężynowane, wobec czego pasażerowie odczuwali większy komfort jazdy. Czytaj dalej29.10.2015
Wagon C
Doświadczenia zebrane w czasie eksploatacji tramwajów typu A i B w Warszawie zaowocowały projektem tramwaju opartego na polskich podzespołach. Wagony typu C, w tym nasz #257, wyprodukowało w 1925 roku stołeczne Towarzystwo Akcyjne Lilpop, Rau i Lowenstein. Wagony te posiadały zmieniony układ przedziału pasażerskiego, a pomosty wyposażono w oszklone wiatrochrony. Zwiększono również rozstaw osi podwozia. Czytaj dalej29.10.2015
Wagon A
Wagon typu A #43 to najstarszy zabytek z kolekcji Tramwajów Warszawskich. Pamięta otwarcie zelektryfikowanej sieci tramwajowej, które nastąpiło 26 marca 1908 roku. Został on wyprodukowany w ramach dostawy 180 wagonów dla nowo powstałej sieci przez konglomerat niemieckich firm: MAN, Falkenried, Siemens oraz Van der Zyper & Charlier. Czytaj dalej29.10.2015
Wagony specjalne
Warszawski Tramwaj Promocyjny
Warszawski Tramwaj Promocyjny to pierwszy w Polsce odrestaurowany wagon typu 105N, dzięki któremu pasażerowie mogą odbyć podroż w stylowym, drewnianym wnętrzu, przy miłej obsłudze konduktorskiej. Nowoczesne narzędzia multimedialne (monitory LCD, Wi-Fi) sprawią, że podróż Warszawskim Tramwajem Promocyjnym dostarcza wielu wrażeń. Czytaj dalej29.10.2015
Tramwaj laboratorium
Historia wagonu sięga 1975 roku, kiedy to został wpisany na stan MZK Warszawa, jako tramwaj z numerem taborowym 1022. W roku 2007 został skierowany do przebudowy. Po niecałych dwóch latach w 2009 roku rozpoczął kursowanie, jako jedyny w Polsce tramwaj-laboratorium. Służy m.in. do testowania systemów elektrycznych oraz pomiarów. Czytaj dalej28.10.2015
Szlifierka torowa SF50
Zakupiona w 2005 roku szlifierka torowa SF50 została wyprodukowana przez firmę Windhoff Bahn und Anlagentechnik GmbH. Wóz jest przeznaczony do szlifowania główki szyn podczas przejazdu. Nowoczesny wagon został również wyposażony w urządzenia techniczne do zwalczania chwastów na torowiskach, instalację do zraszania torowiska oraz pług śnieżny. Czytaj dalej17.10.2015
TORY TRAMWAJOWE (według stanu na wrzesień 2018 r.) | ||
Długość torów łącznie | 303,3 | kmtp |
Długość torów z podbudową podsypkową łącznie | 200,9 | kmtp |
Długość torów z podbudową betonową łącznie | 102,4 | kmpt |
Długość torów wspólnych z jezdnią łącznie | 52,6 | kmtp |
Długość torów wspólnych z jezdnią z podbudową podsypkową łącznie | 15,2 | kmtp |
w tym: | ||
• na podkładach drewnianych | 11,0 | kmtp |
• na podkładach betonowych | 4,2 | kmtp |
Długość torów wspólnych z jezdnią z podbudową betonową łącznie | 37,4 | kmtp |
w tym: | ||
• wspólnych wyłącznie z ruchem autobusowym | 5,6 | kmtp |
Długość torów wydzielonych łącznie | 211,2 | kmtp |
Długość torów wydzielonych z podbudową podsypkową łącznie | 146,8 | kmpt |
w tym: | ||
• na podkładach drewnianych | 48,1 | kmtp |
• na podkładach betonowych | 98,7 | kmtp |
Długość torów wydzielonych z podbudową betonową łącznie | 64,4 | kmtp |
w tym: | ||
• z zabudową trawiastą | 20,3 | kmtp |
Długość torów gospodarczych w zajezdniach | 39,5 | kmtp |
Długość torów gospodarczych w zajezdniach z podbudową podsypkową | 32,9 | kmtp |
w tym: | ||
• na podkładach drewnianych | 22,4 | kmtp |
• na podkładach betonowych | 10,5 | kmtp |
Długość torów gospodarczych w zajezdniach z podbudową betonową | 6,6 | kmpt |
w tym: | ||
• na kanałach | 6,4 | kmtp |
Długość torów eksploatowanych przez ruch osobowy | 263,8 | kmtp |
TABLICE SYSTEMU INFORMACJI PASAŻERSKIEJ | ||
Liczba zainstalowanych tablic SIP łącznie | 176 | szt. |
w tym na odcinku: | ||
• od pętli Banacha do pętli Gocławek | 28 | szt. |
• od pętli Cm. Wolski do Dw. Wileńskiego (Trasa W-Z) | 30 | szt. |
• od Dw. Wileńskiego do Ronda Waszyngtona (w ul. Targowej i al. Zielenieckiej) | 13 | szt. |
• przy Dw. Wschodnim (w ul. Kijowskiej) | 1 | szt. |
• od ul. Stawki do pętli Kielecka (w al. Niepodległości i Al. Jana Pawła II) | 18 | szt. |
• od ul. Radiowej do ul. Górczewskiej (w ul. Powstańców Śląskich) i od ul. Powstańców Śląskich do pętli Koło (w ul. Radiowej) | 15 | szt. |
• od pl. Politechniki do pl. Bankowego (w ul. Marszałkowskiej i ul. Nowowiejskiej) | 20 | szt. |
• Trasa na Tarchomin (od Metra Młociny do Nowodworów) | 19 | szt. |
• od Dw. Wileńskiego do pętli Żerań Wschodni | 29 | szt. |
• od Ronda ONZ do Ronda Daszyńskiego | 3 | szt. |
w tym w rozbiciu na dzielnice m. st. Warszawy: | ||
• Bemowo | 15 | szt. |
• Białołęka | 22 | szt. |
• Bielany | 5 | szt. |
• Mokotów | 4 | szt. |
• Ochota | 15 | szt. |
• Praga Południe | 8 | szt. |
• Praga Północ | 15 | szt. |
• Śródmieście | 49 | szt. |
• Targówek | 17 | szt. |
• Wola | 26 | szt. |